katalog firm
 oferty
 ogłoszenia drobne
 artykuły
 download
:: arrow Leksykon arrow Maszyny i Urządzenia arrow Przekładnia zębata
Główna Katalog firm Ogłoszenia Giełda Download Informacje Leksykon Szukaj Reklama Kontakt
Automatyka Informatyka Produkty Narzędzia Eksploatacja Technologie Surowce Prezentacje
CENY METALI i ZŁOMU:

Polityka prywatności
Regulamin serwisu
Dodaj ogłoszenie



Przekładnia zębata Drukuj
Leksykon - Maszyny i Urządzenia
PRZEKŁADNIA ZĘBATA

Przekładnia zębata - jest przekładnią mechaniczna w której przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem wzajemnie zazębiających się kół zębatych.

Przekładnie rozróżnia się ze względu na:

Ilość stopni:
- przekładnia jednostopniowa - pracuje jedna para kół zębatych,
- przekładnia wielostopniowa - szeregowo pracuje więcej par kół zębatych.

Całkowite przełożenie przekładni wielostopniowej jest iloczynem przełożeń poszczególnych stopni przekładni.

Przekładnie zębate mozemy podzielić:

1. ze względu na umiejscowienie zazębienia:
- przekładnie z zazębieniem zewnętrznym,
- przekładnie z zazębieniem wewnętrznym;

2. ze względu na rodzaj przenoszonego ruchu:
- przekładnie obrotowe - pracują dwa koła zębate,
- przekładnia liniowa - koło zębate pracuje z listwą zębatą tzw. zębatką (ruch obrotowy zamieniany jest w posuwisty lub na odwrót);

3. ze względu na wzajemne usytuowanie osi obrotu:
- przekładnie czołowe - obie osie obrotu leżą w jednej płaszczyźnie. Przekładnie czołowe występują w dwóch odmianach:
    - przekładnia walcowa,
    - przekładnia stożkowa;
- przekładnie śrubowe - osie obrotu leżą w dwóch różnych płaszczyznach. Przekładnie srubowe występują w dwóch odmianach:
    - przekładnia hiperboloidalna (osie zwichrowane),
    - przekładnia ślimakowa (osie prostopadłe).

W budowie maszyn przekładnie zębate są najpowszechniej stosowanymi przekładniami.

Do głównych zalet zaliczamy:
- łatwość wykonania,
- stosunkowo małe gabaryty,
- stosunkowo cicha praca, gdy odpowiednio smarowane,
- duża równomierność pracy,
- wysoka sprawność dochodzącą do 98%.

Główne wady przekładni zębatych:
- stosunkowo niskie przełożenie dla pojedynczego stopnia,
- sztywna geometria,
- brak naturalnego zabezpieczenia przed przeciążeniem.


Wróć | Strona Główna